Nieuwsbrief

← Overzicht Nieuwsbrieven | ← Overzicht Nieuwsbrief artikelen

Boekbespreking door Natascha Janssen

Datum: 13 januari 2014

Leestip: Intuïtieve ontwikkeling 25 jaar later, Linda Keen,

uitgeverij: Ankh-Hermes bv, Deventer, isbn: 978 90 202 0350 9

"Heb jij het laatste boek van Linda Keen al gelezen?" Verschillende collega’s en cursisten stelden mij deze vraag. Vooral het werkboek was volgens hen een aanrader. Eigenwijs als ik ben, besloot ik het boek chronologisch te lezen. Het boek bestaat uit drie delen en start met een autobiografisch deel waarin Linda je mee laat kijken in een belangrijke periode van haar leven. In de twee andere delen geeft ze op een persoonlijke manier informatie en oefeningen om je (nog) verder intuïtief te ontwikkelen. En ik geef toe: het tweede deel is écht een aanrader. Het derde deel, een toetje!

Poetsenbakker en Lichtwerker

Het tweede deel van het boek draagt de titel “De onwaarschijnlijke verbintenis: Werkboek Poetsenbakker en Lichtwerker”. De tien paragrafen maken je bewust van de Poetsenbakker en de Lichtwerker in jezelf en helpen je om beide persoonlijkheden in jezelf te erkennen, met elkaar te verbinden en te integreren in je dagelijkse zijn. Wie die Poetsenbakker en Lichtwerker zijn? Hier kun je vanuit verschillende visies en tradities naar kijken. Zo suggereert Linda om de Poetsenbakker met de duivel te associëren en de Lichtwerker met de engel. De Poetsenbakker nodigt je uit om je aardse kwaliteiten te erkennen, de Lichtwerker doet dat voor je kosmische. Het tweede deel van het boek kan een aanvulling zijn voor mensen die in het leadingjaar zitten of het leadingjaar hebben afgerond. Het geeft herkenbare oefeningen die je als naslagwerk kunt gebruiken om je eigen ontwikkeling verder te verdiepen.

De levenswielen

In het derde deel van Intuïtieve ontwikkeling, 25 jaar later, geeft Linda een concrete beschrijving met bijpassende oefeningen van de zeven hoofdchakra’s die zij energiewielen noemt. Verrassende namen als ‘visioentransformator’, ‘ creativiteitsversterker’ en ‘lotuskracht’ inspireerden mij om verder te lezen en nodigden mij uit verschillende chakra’s via de meditaties en oefeningen weer een oppoetsbeurt te geven en daarbinnen vooral te erkennen wie ik ben en wat er is. Want zoals Linda in het nawoord schrijft: ‘Ware verandering overkomt je alleen wanneer je druk doende bent te accepteren wat is. De enige manier waarop je vooruitgang kunt boeken in je zoektocht naar het Licht, is het beoefenen van mededogen en neutraliteit voor wat is: een ononderbroken proces.’

Poetsenbakker en Lichtwerker in het paradijs

Tot slot blikt Linda in het eerste deel van haar boek terug op haar komst naar Nederland, haar huwelijken, de oprichting en ontwikkeling van Mens & Intuïtie, haar gezinsleven, hun vertrek naar de Verenigde Staten en hun leven daar. Hoewel ik Linda tot nu toe nog nooit heb ontmoet, is het nu net alsof ik haar op deze manier een beetje heb leren kennen. Openhartig en dankbaar voor wat er is, laat ze de lezer kennis maken met haar eigen ervaringen met Poetsenbakker en Lichtwerker. En toont ze uit eigen ervaring aan hoe die twee samen je leven verrijken als je je er bewust van bent.

Natascha

Powered by ZZPstudio: hosting | webdesign